Princip práce strojů na dopravu a stlačování
vzdušnin je obdobný jako u čerpadel. Tlak ve stroji pro nasátí
vzdušniny je nižší, než je tlak v prostoru, z něhož je čerpáno, a
vzdušnina tak musí proudit do stroje. Následně je tlak vzdušniny ve stroji zvýšen natolik,
aby vzdušnina mohla vystupovat ze stroje s přebytkem
energie. Na rozdíl od čerpadel se přívodem energie pracovní látce mění kromě její tlakové a kinetické energie i energie
tepelná (změna polohové energie je obvykle zanedbatelná).
Základní rozdělení strojů na dopravu a stlačování
vzdušnin vychází ze způsobu přeměny energie:
Mechanická
energie pohonu se přímo mění na tlakovou energii vzdušniny. Vzdušnina se přemisťuje prostřednictvím
výtlačného tělesa,
kterým může být píst, membrána, lamely, šrouby atd. Podle hodnot tlaku
sacího ps a výtlačného pv rozdělujeme pneumostatické stroje na:
a) kompresory
–
hodnota pv je vyšší
než 0,3 MPa;
b) dmýchadla
-
hodnota pv je
mezi
c) vývěvy
-
hodnota pv je
nižší než 0,1 MPa (tady než atmosférický tlak), hodnota pv je mírně vyšší nebo rovna atmosférickému tlaku.
Mechanická energie pohonu se prostřednictvím
pohybu oběžného kola s lopatkami nejprve přeměňuje na
kinetickou energii vzdušniny a ta potom v další části
stroje částečně na
tlakovou energii.
Pneumodynamické stroje se obvykle dále rozdělují na:
Můžeme samozřejmě provést i
další rozdělení, například podle počtu stupňů (na jednostupňové a
vícestupňové), podle hodnoty objemového průtoku,
podle druhu dopravované látky, podle druhu pohonu nebo podle použití.
Už z výše uvedeného rozdělení je patrné, že stroje pro dopravu a
stlačování
vzdušnin vykazují mnohé podobnosti s čerpadly. Srovnáme-li opět
pneumostatické a pneumodynamické stoje, můžeme obecně zjednodušeně konstatovat, že pneumostatické se používají
tam, kde jde především o změnu tlaku, a pneumodynamické tam, kde jde především o
dopravované množství.