Pístové kompresory
Pístové kompresory jsou
stroje, které slouží k opakovanému stlačování vzdušnin.
Používají se pro menší a střední objemové průtoky a střední až nejvyšší
tlaky.
Můžeme si je rozdělit na:
a) Ležaté kompresory- Jsou nejstarším druhem pístových kompresorů, při jejichž konstrukci byly aplikovány zkušenosti ze stavby parních strojů.
b) Stojaté kompresory – Snaha zlevnit výrobu zvyšováním otáček vedla ke konstrukci stojatých kompresorů podle vzoru spalovacích motorů. Víceválcové uspořádání umožňuje lepší vyvážení setrvačných sil i momentů.
c) Boxerové kompresory – Osy válců jsou horizontální a ke každému zalomení hřídele je přiřazena dvojice pístů pohybujících se proti sobě. Takto jsou vytvořeny předpoklady pro úplné vyvážení setrvačných sil a při vhodném uspořádání i setrvačných momentů.
d) Úhlové kompresory – Mají válce s vodorovnými i svislými osami. Zalomení klikového hřídele přesazené o 90° umožní dobré vyvážení setrvačných sila úsporu půdorysné plochy. Podobně jako boxerové kompresory i tyto typy se vyznačují klidným chodem.
Hlavní části pístových kompresorů
a) Pracovní prostor – pístových kompresorů je ohraničen vnitřním povrchem válce, hlavou válce (víkem), pohybujícím se pístem a ventily.
b) Rozvody kompresorů – (ventily) jsou téměř výhradně samočinné, ovládané tlakem plynu a silou ventilové pružiny. Nejrozšířenější jsou ventily kroužkové a deskové.
c) Klikový mechanismus – mění točivý pohyb pohonu na pohyb přímočarý, vratný. Je složen z klikového hřídele, ojnice, pístu a pístních kroužků.
Princip pístových kompresorů je podobný jako princip pístových čerpadel. Schéma jednostupňového jednoválcového pístového kompresoru je uvedeno na níže popsaném obrázku.
Schéma pístového kompresoru
1/Kryt ventilů
2/Výtlačný ventil
3/Válec
4/Ojnice
5/Kliková skříň
6/Olejová náplň
7/Setrvačník
8/Píst
9/Sací ventil
Princip činnosti můžeme sledovat na obr.
Na obr. 2.2 b je znázorněn skutečný p-V diagram činnosti pístového kompresoru. Rozdíly oproti ideálnímu jsou způsobeny škrcením při průchodu ventily a sacími kanály. Sací tlak je nižší než atmosférický (případně tlak v prostoru, z něhož je čerpáno).
Je-li zvyšován kompresní poměr (tedy poměr tlaku výtlačného ku sacímu), klesá objemová účinnost. Současně stoupá i teplota, což nepříznivě působí na činnost výtlačných ventilů a mazání. Proto se komprese dělí do několika stupňů a mezi jednotlivé stupně se zařazují mezichladiče. Výtlačný tlak prvního stupně je teoreticky sacím tlakem druhého stupně. Počet stupňů závisí na požadavku konečné hodnoty výtlačného tlaku. Při stupňovité kompresi je menší i energie spotřebovaná na stlačování. Konstrukční řešení a uspořádání vícestupňových kompresorů je různorodé.
Kompresory se chladí vzduchem nebo vodou. Chlazení vzduchem se používá u malých a mobilních kompresorů. Hlavy i válce jsou opatřeny žebry, které zvětšují plochu pro přestup tepla. Střední a velké kompresory se chladí vodou, protéká dutinami i v odlitku bloku válců a v hlavě válců.
Mezichladiče vzdušniny mezi jednotlivými stupni jsou také buď vodní nebo vzduchové.
Pístové kompresory mají široké pole uplatnění například v průmyslu strojírenském, hutnickém, stavebním, chemickém, hornickém, sklářském a energetice.
Membránové kompresory
patří mezi speciální druhy kompresorů, neboť změny objemu pracovního prostoru se dosahuje prohýbáním pružné kruhové membrány. U jednodušších konstrukcí se používá měkká, nejčastěji pryžová membrána, která je ovládána mechanicky.
Rotační pneumostatické
kompresory a dmýchadla
U těchto strojů konají výtlačná tělesa rotační pohyb. Jejich hlavní výhody oproti pístovým kompresorům s přímočarým vratným pohybem pístu jsou menší rozměry, menší hmotnost, možnost úplného vyvážení rotoru, odpadá setrvačník a většinou i ventily. Nevýhodami jsou především větší ztráty netěsnostmi, větší ztráty třením a větší opotřebení.
Lamelové kompresory a dmýchadla (někdy zvané také křídlové či lopatkové) mají excentricky uložený rotor, v jehož žlábcích jsou uloženy lamely, které odstředivá síla přitlačuje na vnitřní stranu válcového statoru. Při rotaci se prostor mezi lamelami, statorem a rotorem postupně zvětšuje a zmenšuje, a tak probíhá nasávání a stlačování vzdušniny. Přetlak dosahuje až 0,4 MPa, u dvoustupňových až 0,9 MPa. Chladí se většinou vodou.
Schéma rotačního lamelového kompresoru;
1/ stator;
2/ rotor;
3/ lamely;
4/ sání;
5/ výtlak;
6/ vodní chlazení (e . excentricita, R . poloměr rotoru)
Schéma rotačního lamelového kompresoru a jeho tlakový diagram
Klinutím na barevný obrázek v červeném rámečku spustíte animaci.
Kompresory a dmýchadla s valivým pístem mají válcový píst, který se valí po válcové ploše statoru. Sací a výtlačný prostor odděluje těsnící lišta posuvně a výkyvně uložená ve stěně statoru. Používají se například v chladících zařízeních s malým výkonem a jako brzdové kompresory nákladních automobilů.
Schéma kompresoru s valivým pístem
Rotační vodokružné kompresory a dmýchadla mají válcový stator částečně naplněn vodou. V něm je excentricky uložen rotorový kotouč s pevnými radiálními lopatkami po obvodu. Rotor roztáčí vodu, která na stěně statoru vytváří prstenec. Objem prostoru mezi kotouči rotoru, lopatkami a vodním prstencem se při otáčení mění, což způsobuje nasávání a vytlačování vzdušniny. Používají se především v chemickém a potravinářském průmyslu. Dosažitelný přetlak u jednostupňových strojů je do 0,5 MPa , objemový průtok do 2m3.s-1.
schéma
rotačního vodokružného kompresoru;
1/ výtlačný otvor;
2/ vodní prstenec;
3/ stator;
4/ rotor;
5/ sací otvor.
Klinutím na barevný obrázek v červeném rámečku spustíte animaci.
Rotační dvourotorové kompresory a dmýchadla mají dva rotory speciálních tvarů. Pracovní prostor je mezi rotory a stěnami statoru. Výtlak vzdušniny není rovnoměrný. Nejznámější je Rootsovo dmýchadlo (obr.2.6) u něhož je činná plocha rotorů tvořena dvěmi epicykloidami a dvěmi hypocykloidami. Nachází uplatnění například jako plnící dmýchadla spalovacích motorů nebo jako dmýchadlo ve slévárnách.
Obr. 2.6: Schéma Rootsova dmýchadla;
1/ rotory;
2/ stator.
Klinutím na barevný obrázek v červeném rámečku spustíte animaci.
Šroubové kompresory (obr. 2.7) vzdušninu postupně plynule stlačují pomocí dvou šroubových
rotorů s velkým stoupáním. Tyto typy kompresorů postupně nahrazují pístové
kompresory v oblasti výtlačných tlaků 1 až 2,5 MPa
při objemových průtocích až
Používají se hlavně v potravinářském a chemickém průmyslu, ve stavebnictví a v pneumatické dopravě.
Obr. 2.7: Schéma šroubového kompresoru; 1/ rotory; 2/ sání; 3/
výtlak (5).
Klinutím na barevný obrázek v červeném rámečku spustíte animaci.