HLAVNÍ PARAMETRY STROJŮ NA DOPRAVU A STLAČOVÁNÍ VZDUŠNIN

 

            Mezi hlavní technické parametry strojů na dopravu a stlačování vzdušnin patří výkon a příkon (P), objemový průtok (QV) a výstupní tlak (pv), dále otáčky (n), počet stupňů, počet válců, teplota dopravované vzdušniny, rozměry a hmotnost.

 

            Příkon strojů na dopravu a stlačování vzdušnin můžeme stanovit z obecného vztahu:

                                                                                                                             (1),

kde A – práce (odpovídá ploše pracovního oběhu v p – V diagramu, viz. obr. 2.2), t – čas, h - celková účinnost stroje.

 

            Převedeme-li plochu pracovního oběhu v p – V diagramu na obdélník o stejné ploše, přičemž jeho základna bude rovna zdvihovému objemu Vz, bude jeho výška rovna tzv. střednímu indikovanému tlaku pi. Pak můžeme plochu tohoto obdélníku (a tedy práci) vyjádřit jako součin jeho stran:

 

                                                                                                                           (2).

 

Dosadíme-li tento výraz do vztahu (2.1):

                                                                                                                      (3),

 

a protože objem za čas je objemový průtok, dostáváme další vztah pro výpočet příkonu:

                                                                                                                          (4),

 

kde QV - teoretický objemový průtok (skutečný objemový průtok je dán součinem teoretického QV a dopravní účinnosti).

 

            Způsob výpočtu teoretického objemového průtoku závisí na typu stroje:

 

·        u pístových strojů

                                                                              (5),

 

kde i – počet činných ploch pístů prvního stupně, S – plocha pístu, L – zdvih pístu, n – otáčky klikového hřídele, D – průměr pístu;

 

·        u lamelových strojů

                                                                                             (6),

 

kde R – vnitřní poloměr rotoru, bl – šířka lamely, e – excentricita, n – otáčky rotoru;

 

·        u strojů s valivým pístem

                                                                                        (7),

 

kde R – poloměr válce, r – poloměr pístu, bpi – délka pístu, n – otáčky rotoru;

 

·        u vodokružných strojů

                                                                                             (8),

 

kde R – vnitřní poloměr vodního prstence, bl – šířka lamely, e – excentricita, n – otáčky rotoru;

 

·        u rotačních dvourotorových strojů

                                                                                          (9),

 

kde R – vnější poloměr rotorů, br – délka rotorů, l - součinitel využití válce (0,49 až 0,59), n – otáčky rotoru;

 

·        u šroubových strojů

                                                                                   (10),

 

kde S1 (S2) – plocha mezi zuby prvního (druhého) rotoru, z1 (z2) počet zubů prvního (druhého) rotoru, br – délka rotorů, n – otáčky rotoru;

 

·        u radiálních pneumodynamických strojů

                                                                                                (11),

 

kde D – průměr oběžného kola, b – šířka kanálu oběžného kola na průměru D, – meridiánová rychlost na průměru D, k – součinitel zúžení průtočného průřezu;

 

·        u axiálních pneumodynamických strojů

                                                                                      (12),

 

kde D2 – vnější průměr oběžného kola, D1 – průměr náboje oběžného kola, – meridiánová rychlost, k – součinitel zúžení průtočného průřezu.